bandipur/kathmandu - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van geusjesgoindiaennepal - WaarBenJij.nu bandipur/kathmandu - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van geusjesgoindiaennepal - WaarBenJij.nu

bandipur/kathmandu

19 November 2012 | Nepal, Kathmandu

zaterdag 17 november
Het einde van de reis komt in zicht en er zijn nog twee bestemmingen te gaan.Eerst naar Bandipur en als laatste Kathmandu.Bandipur was vroeger een belangrijke handelspost tussen West Tibet,Brits India en West Nepal,maar dat is al heel lang verleden tijd..Sinds er recent een 7 kilometer lange weg is aangelegd en die de plaats verbindt met de weg van Pokhara naar Kathmandu,is Bandipur een bergdorp geworden dat veel toeristen trekt.De tijd lijkt hier te hebben stilgestaan en je waant je in de middeleeuwen.De weg gaat stijl omhoog en heeft veel bochten.Bovengekomen heb je een heel mooi uitzicht over de centrale Himalaya en de Marshyanghi vallei.We zitten in een eenvoudig bergresort,maar waar je ook kijkt zie de besneeuwde bergtoppen,die bij zonsondergang nog mooier worden.
Vanmiddag hebben we een wandeling gemaakt door het oude stadje,waar we onze ogen uitkeken.Er was zoveel te zien.De mensen leven heel primitief,maar dansen op straat en hebben veel plezier met elkaar.Ze maken zelf meel en katoen,verbouwen rijst en groenten,houden kippen dus kortom ze kunnen zichzelf volledig bedruipen.De natuur is weelderig groen en je kunt hier van alles verbouwen.
Vanavond met de kippen op stok want het is om zes uur al pikdonker.Hopelijk valt de stroom niet uit,wat regelmatig gebeurt in Nepal.
Je ziet dan echt helemaal niets .
zondag 18 november
Alsof we nog niet genoeg foto's van de Himalaya hebben,staan we vroeg op om de zonsopgang te zien vanuit ons hotel.Onder het motto:Nu we hier toch zijn ..Zo konden we ook vroeg op weg naar Karhmandu.Eerst maken we nog een stop onderweg om met een enorme kabelbaan naar de Manakamana tempel te gaan.D.w.z.Nico gaat,want Gerda blijft met beide benen op de grond.De Manakamana tempel wordt druk bezocht,want het is nog steeds feest en de mensen maken gebruik van de vrije dagen om een offer te brengen aan de god.Dan mogen ze een wens doen die,geloven ze,altijd uitkomt.Omdat Mankamana een niet vegetarische god is gaat alles mee naar boven zoals kippen,geiten en zelfs een buffel.De kabelbaan doet er 12 minuten over,hetgeen aangeeft hoe hoog de berg is.Boven is het een pandemonium.Mensen wachten in lange rijen om in de tempel te komen.Buiten bidden ze,brengt men bloemenoffers en worden ook de geiten en de kippn geslacht .Ik heb er een foto van,maar die stuur ik mar niet mee.Mankamana is een god voor goede wensen ,maar hij is slechts een ondergod.By the way:de drie oppergoden in het Hindoe zij:Brahma-de creator,de bron van leven,Vishnu-de organisator,de regelaar en tenslotte Shiva-de vernietiger,oplosser van het kwaad.Alle meer dan 20 miljoen goden zijn aan hen ondergeschikt of zijn reincarnaties.
Na deze lange onderbreking zijn we doorgereden naar Kathmandu over een prachtig gelegen weg,die echter van een erbarmelijke kwaliteit is.Over de 140 kilometer hebben we bijna 5 uur gedaan.We zijn echter veilig aangekomen op onze laatste bestemming

• 19 November 2012 - 09:34

Mia:

moet nu weg dus lees het vanavond uitgebreid, even een opsomming van wat jullie staat te wachten extreem lange files botsingen een zware dikke mist en iedere dag grauw weer. Dus.........? Bijboeken!
    Geniet nog even goed.xxMia

• 19 November 2012 - 11:13

Frank:

Mam! Volgens mij moet jij wel bijna van je hoogtevrees af zijn! Ik zie je op olifanten zitten, over gammele touwbruggetjes lopen. Knap hoor!

xxx

• 19 November 2012 - 13:31

Rida:

Geweldig om dit allemaal te volgen, wat een cultuur schok krijgen jullie als je weer thuis komt.
    Ben volop bezig met het organiseren van het sinterklaasfeest voor het Gilde/Samenspraak a.s. woensdag.
    Geniet er nog maar van want hier is het somber en mistig.
    Veel liefs Rida.

• 19 November 2012 - 13:31

Rida:

Geniet er nog maar van want hier is het somber en mistig.
    Veel liefs Rida.

• 19 November 2012 - 19:21

Annette Wassington:

Wat geweldig om het mee te maken. Heel indrukwekkend!!!!
    Maar.........blij om jullie straks weer te zien en te spreken!

xxAnnette