Jaipur/Agra - Reisverslag uit Agra, India van geusjesgoindiaennepal - WaarBenJij.nu Jaipur/Agra - Reisverslag uit Agra, India van geusjesgoindiaennepal - WaarBenJij.nu

Jaipur/Agra

Door: gerda en nico

07 November 2012 | India, Agra

maandag 5 november
Voot het eerst goed geslapen.Om 8.00 uur opgestaan en eindelijk rustig kunnen ontbijten.Je voelt je een ander mens,want we waren best moe ,ook door de jetlag.
Onze chauffeur stond er al met een vrouwelijke gids die goed engels sprak ,zodat we nu alles konden volgen.We begonnen onze sightseeing tour door Jaipur met het paleis van de winden.Vervolgens gingen we naar het Amberfort,hoog gelegen en volledig ommuurd met een muur van 20 km.Je kunt het laatste stuk op de rug van een olifant rijden en zo het fort binnekomen ,maar dat vond ik (G) zielig,dus zijn we gaan lopen.
We hebben heel wat tijd doorgebracht hier,want er was veel te zien en onze gids wist er veel over te vertellen.
Daarna hebben we het paleis van de koning van Jaipur bezocht.Iedere streek in India heeft zijn eigen koning,die verder niets te vertellen heeft in India,maar die wel prachtige paleizen bezit.Tenslotte hebben we een fabriek bezocht waar ze tapijten maken volgens het oude ambacht en ook maken zij met de hand bedrukte katoen.
Jaipur is beroemd om zijn handwerk op het gebied van tapijten,om het bedrukken van kleding en om het met de hand slijpen van edelstenen.Dit laatste doen zij voor alle grote juweliers uit de gehele wereld.
dinsdag 6 november
Vroeg op pad naar Agra.Een lange autorit.Het is ongeveer 250 km.maar daar doe je in India ruim 5 uur over.Het was weer de gebruikelijke chaos op de weg die in Agra zijn hoogtepunt vond toen de weg zich versmalde van 4 baans naar 2 baans.Gerda had het gevoel dat ze urenlang in een computergame zat.
Vlak voordat we Agra bereikten hebben we Patehpur Sikri bezocht.Het is een paleis dat volledig is opgebouwd gedurende 20 jaar en dat in 1835 klaar was.Na 15 jaar is het echter door de Mogul (islamitische vorst)verlaten ,vanwege het gebrek aan water, en vanaf dat moment heeft het slechts als toeristische attractie gefungeerd.Het is de grootste spookstad ter wereld.
Vervolgens zijn we doorgereden naar de Taj Mahal.Adembenemend.Echt terecht het wereldwonder nummer 1.Jammer genoeg is het alle dagen wat mistig.De zon schijn ,maar niet helder en dit schijnt typisch te zijn voor de tijd van het jaar.Het gevolg was dat de Taj Mahal niet vol in de middagzon stond hetgeen de foto's wat beinvloedde.Na een ruime bezichtiging zijn we naar het hotel gereden,waar we afscheid hebben genomen van onze chauffeur,want morgen stappen we op de trein

• 07 November 2012 - 23:58

Cin:

@(G) ik was ook niet op die oli(s)ant gestapt hoor!
    Jullie zijn pas een week op weg, maar wel al veel gezien.
    Klinkt bijzonder allemaal. Liefs vanuit Haarlem

• 08 November 2012 - 08:19

Ali:

Vanuit Hoofddorp goedemorgen Gerda en Nico,

Wat een mooi paleis "Het paleis van de Winde" Kun je daar iets meer over vertellen, waar het zijn oorsprong aan ontleent. Het weer is hier mistig en regenachtig zoals je kunt verwachten in november. Dan hou ik toch maar meer van het vriesweer maar dan wel zonder sneeuw hmmmm!.

Ik ben erg benieuwd hoe jullie de trein reis ervaren in India. Tot de volgende keer. Liefs ALi

• 08 November 2012 - 11:23

Frank:

Gaaf zeg, allemaal. En hoe is het eten? Lekker aan de tandoori en tikka? En hebben jullie de norit al nodig gehad? ;-)

• 08 November 2012 - 17:47

Niels:

Lijkt me een dynamische trip. erg gaaf hoor! ben benieuwd naar de Taj Mahal. veel plezier! xx