Agra/Khajuraho - Reisverslag uit Khajuraho, India van geusjesgoindiaennepal - WaarBenJij.nu Agra/Khajuraho - Reisverslag uit Khajuraho, India van geusjesgoindiaennepal - WaarBenJij.nu

Agra/Khajuraho

Door: gerda en nico

08 November 2012 | India, Khajuraho

woensdag 7 november
Om zes uur uit de veren,het is inmiddels gewoon geworden om zo vroeg op te staan.We moeten naar het treinstation van Agra waar onze trein naar Orcha om 8.00 uur zou vertrekken.Het was een zgn.toeristentrein die redelijk op tijd vertrekt(was ong.20 minuten te laat).We hoorden echter dat de andere treinen meestal zo'n 5 uur later komen of wellicht helemaal niet.Onze trein was dus redelijk op tijd en de reis op zich van zo'n drie uur verliep prima.Orcha is gebouwd in een meer en heeft een sprookjesachtig paleis dat we hebben bezocht.Na de lunch zijn we vertrokken naar Khajuraho.Het is maar 200 km.maar we hebben er 5 uur over gedaan.Over overvolle wegen met heilige koeien, ossewagens, geiten,heel veel vrachtwagens,tuk tuk's en motorfietsen ,kortom noem maar op.Gelukkig hebben we een chauffeur ,want zelf in India rijden zou niet kunnen.We zien zoveel op een dag en we maken zoveel mee dat we het niet allemaal kunnen opschrijven,alleen de belangrijkste dingen.Heel leuk allemaal,heel vermoeiend,maar eenmaal in Nepal wordt het allemaal rustiger is ons gezegd.
donderdag 8 november
Khajuraho leeft eigenlijk geheel van de tempels met de erotische beeldhouwwerken.Gerda en ik vonden vonden deze tempels het meest indrukwekkend van alle paleizen en tempels die we gezien hebben.Prachtig gelegen in een park vind je een aantal tempels die bouwtechnisch van een enorme schoonheid zijn.Dichterbij zijn alle figuren en ornamenten gerelateerd aan de liefde.De tempels zijn gebouwd rond 900/1000 ende beelsen en ornamenten zijn prachtig natuurlijk gemaakt,zeker in vergelijking met de europese religieuze kunst van die tijd.Dat is echt vebazingwekkend.Zie de foto's.
Niet voor niets zijn deze tempels door UNESCO uitgeroepen tot de zeven wonderen van India.
Onze gids was fantastisch.Een erudiete,geestige en spirituele man die de wandeling van ongeveer twee uur tot een onvergetelijke gebeurtenis maakte.Na dit hoogtepunt zijn we naar het vliegveld gereden voor een korte vlucht naar Varanasi,de heilige stad aan de Ganges.
Nog even een voetnoot van Gerda
Bedankt voor alle leuke reacties.Heel fijn om ze te lezen.
We hebben nog niet over het eten verteld.We eten natuurlijk heerlijke curries en kiptandoori en ook veel vis op zijn indiaas.Natuurlijk is dit het walhalla voor vegetariers,vanwege het Hindoestaanse geloof.Ze gebruiken zulke speciale kruiden en altijd naanbrood erbij,wat we heel lekker vinden.
Nee Frank,we hebben gelukkig nog geen last gehad van Delhi-belly.Steeds goed handen desinfecteren en tanden poetsen met flessenwater en geen sla en gepeld fruit eten.Ik hoop dat het zo blijft
Voor Ali:Paleis van de winden of Hawa Mahal werd in 1799 door Maharadja Pratap Singh gebouwd.De facade van het gebouw met 5 verdiepingen heeft 953 nissen en ramen met allemaal openingen erin die vooral voor veel wind en het geluid van de wind veroorzaakten
Waarschijnlijk waren de ramen gebouwd om de hofdames in staat te stellen het gebeuren in de straten in de gaten houden zonder gezien te worden.

• 08 November 2012 - 18:21

Annette Wassington:

Wat geweldig allemaal. En inderdaad, jullie hebben heel wat indrukken te verwerken.
    En dat maakt het - samen met het zeer vroeg opstaan en alle drukte om jullie heen -
    best wel heftig. Maar wat een avontuur!!!!!

XX Annette

• 08 November 2012 - 19:43

Rida:

Wat een andere wereld, geweldig om dit allemaal te volgen.
    Iedere dag even kijken of er mail is. Reuze bedankt en nog veel plezier.
    Groetjes Rida.

Lieve allebei,
    Het is weer voor jullie een hele belevenis maar ook voor mij is het steeds genieten van de mooie reportages en foto's.
    Ik kijk er steeds naar uit en ben ook blij om dat het allemaal goed verloopt met jullie reis en eten.

• 09 November 2012 - 17:39

Mia:

prachtig allemaal en die zus toch, stottert ze zo of mist ze jullie zo erg?? Dag Anita.

• 09 November 2012 - 17:44

Mia:

kunnen jullie henkvogelsang@hotmail.nl nog toevoegen? Genieten hoor wat een andere wereld.x

• 11 November 2012 - 12:45

GITTE:

wat avontuurlijk allemaal en ik geniet lekker mee...heel veel plezier nog...