varanasi - Reisverslag uit Khajuraho, India van geusjesgoindiaennepal - WaarBenJij.nu varanasi - Reisverslag uit Khajuraho, India van geusjesgoindiaennepal - WaarBenJij.nu

varanasi

09 November 2012 | India, Khajuraho

vrijdag 9 november
Om half zes stonden we voor de deur.Op naar de Ganges.Het is nog donker maar op straat is het al enorm druk.Toeristen en Hindoes zijn gezamenlijk op weg naar de Ganges.Varanasi is een heilige stad omdat de god Shiva hier gewoond heeft en omdat de rivier de Ganges een heilige rivier is.Met een bootje varen we langs de oever en we zien de zon prachtig opgaan.Hindoes baden ,wassen hun kleren of vullen flessen met water omdat de opgaande zon en het water van de Ganges energie en gezondheid geven.Angstwekkend is het crematorium aan de oever waar de lijken openlijk verbrand worden.Soms worden de lijken op een brandend rieten vlot gelegd,maar dat is alleen voor de rijken.Na de boottocht zijn we door de nauwe straatjes naar de Gouden Tempel gegaan.Daar zijn geen foto's van,omdat je alles moet afstaan voordat je dichtbij de tempel kan komen.Niet Hindoes mogen er so wie so niet in.De beveiliging is zo streng omdat de tempel regelmatig doelwit is van moslimterroristen.Daarna hebben we eindelijk wat rust gehad en hebben we even aan het zwembad kunnen lezen.Vanavond hebben we de ceremonie aan de Ganges bekeken.Dat is het dagelijkse gebed aan de oever van de Ganges dat om 18.15 begint en eignenlijk een religieuze show is.Na afloop wordt aan alle bedelaars en dalits(de laagste kaste van daklozen)gratis voedsel verstrekt.Na een flinke wandeling door de binnenstad van Varanasi hebben we in een restaurantje wat gegeten.Deze wandeling is ook een schokkende gebeurtenis geweest.In India vind je ongelooflijke armoede bij een straatleven waarbij enorme hoeveelheden mensen boven op elkaar en naast elkaar proberen te overleven.In Varanasi kun je van een overtreffende trap spreken.Invaliden,daklozen,bedelaars,oude van dagen tref je op straat in zulk een schokkende staat aan,dat je je afvraagt hoe men in deze puinhoop kan overleven.Het is niet te beschrijven.
Al met al was het weer een enerverende dag,zoals alle dagen tot nu toe.
We weten inmiddels behoorlijk wat af van het Hindoegeloof.
Een ding is duidelijk.Hoewel in India alle religies(80% is Hindoe,10% is moslim,5% is Christen,5% is Boedist)vreedzaam samenleven heeft India de pest aan de moslims.De schade die dit geloof heeft aangebracht aan de cultuur van India is ongelooflijk.Alle Indiers voelen tot de dag van vandaag nog de pijn.Vandaar de slechte verhouding met Pakistan.

• 09 November 2012 - 22:27

Miriam:

Mooi om jullie verhalen te lezen! Erg boeiend maar ook heftig. Benieuwd naar jullie volgende ervaringen. Liefs van jullie nichtje! Xx

• 09 November 2012 - 22:27

Miriam:

• 10 November 2012 - 11:40

Raimond En Elly:

Het is werkelijk een reis van uitersten! Aan de ene kant cultuur en schitterende gebouwen, de Taj Mahal lijkt me geweldig om te zien, en aan de andere kant die enorme armoede. Je weet het, je ziet het op de tv, maar als je er van dichtbij mee geconfronteerd wordt lijkt mij het ook schokkend! Wat een indrukken! Ik hoop dat jullie af en toe ook een beetje bij kunnen komen....?
    Hartelijke groet van ons uit een zeer herfstig, mistig, bewolkt Nederland.
    Raimond en Elly

• 10 November 2012 - 11:48

Annette Wassington:

Indrukwekkend wat jullie meemaken en wat zal dat inderdaad schokkend zijn: je weet uit verhalen van
    de armoede maar om het van dichtbij mee te maken zal heel confronterend zijn. Erg interessant om dit
    alles te lezen. Om in de sfeer te blijven ben ik nu "de witte tijger" aan het lezen. xxxxxx

• 11 November 2012 - 11:40

Ali:

Goedemorgen Gerda en Nico,

Nico nog hartelijk dank voor de uitleg van het paleis van de Winden. Het paleis viel me juist op door de vele openingen. Wat een prachtige reis maken jullie door een land wat voor ons eigenlijk zo onbekend is. En wat goed geschreven Nico waardoor wij jullie heel goed kunnen volgen op jullie reis. Het is toch heel anders om de ceremonies mee te maken bij de Ganges dan dat je dat ziet op t.v.
    De lijkverbranding op de rivier de Ganges lijkt me heel heftig om mee te maken.

De enorme armoede in de grote steden kun je amper bevatten als je in een zo'n overdadig rijk land als Nederland woont. Toen Francois zijn reis maakte door India heeft een priester hem meegenomen door de straten van Calcutta. Daar werd Francois met de enorme armoede geconfronteerd en het heeft nog heel lang geduurd eer hij die beelden een beetje kon vergeten.

Het is nu prachtig weer bij ons. Eindelijk schijnt de zon weer. Jullie reis verloopt wel in een duizelingwekkend tempo over grote afstanden met heel veel indrukken. Volgens mij moet je sávonds wel doodmoe zijn. Nog een hele fijne reis gewenst. Liefs Ali

• 11 November 2012 - 12:57

GITTE:

Ja, alles is al gezegd door anderen dus heb ik niets toe te voegen, alleen dat ik nog steeds enorm geniet van de verhalen, het is net of je er zelf bij bent, heerlijk. Nog heel veel reisplezier... Liefs GITTE.

• 11 November 2012 - 13:31

Bart:

Hee ouders,

Zo ik ben weer helemaal bij met de verhalen! Leuk om alle avonturen te lezen. Nepal zal een stuk rustiger worden denk ik. Ik kijk uit naar de nieuwe verslagen!

x Bart