varanasi/shivpatinagar - Reisverslag uit Khajuraho, India van geusjesgoindiaennepal - WaarBenJij.nu varanasi/shivpatinagar - Reisverslag uit Khajuraho, India van geusjesgoindiaennepal - WaarBenJij.nu

varanasi/shivpatinagar

Door: gerda en nico

11 November 2012 | India, Khajuraho

zaterdag 10 november
We hebben weinig te vertellen.We zijn om 9.00 uur vertrokken naar Shivpatinagar en we zijn daar om 18.00 uur aangekomen.Wederom een duivelsrit,maar we hebben het overleefd dankzij onze chauffeur.We volgen nu de voetsporen van Boeddha.Deze omgeving trekt veel toeristen en pelgrims uit boeddhistische landen.
Gisteren was zo'n bedevaartplaats Sarnath,waar Boeddha zijn eerste preek hield.Daar is een tempel gebouwd naast de oude tempel die door de moslims grotendeels is verwoest.Van de ruines is nog veel te zien alsmede van de gebedstoren .(stupa)Kushinagar is de plaats waar Boeddha naar het Nirwana steeg,Kapilavistu de plaats waar hij zijn kindertijd doorbracht en morgen gaan we naar Lumbini in Nepal,de geboorteplaats van Boeddha,
Boeddha werd geboren in 623 v.Chr.als zoon van een koning.Toen hij ongeveer twintig was mocht hij het paleis uit en hij ontdekte dat de wereld er anders uitzag dan het leven binnen de muren van zijn paleis.Hij zag armen,ziekte en de dood.Hij besloot daarop asceet te worden,maar ontdekte dat dat geen oplossing was en hij ontwikkelde de filosofie van zelfontwikkeling en zelfbalans die moest leiden naar een rechtschapen leven.Hij bereikte de volmaakte staat hierin en en hij wordt daarom ook de Verlichte genoemd.Hij steeg daardoor direct in het Nirwana en doorbrak de eindeloze cyclus van overlijden en wedergeboorte.In het Hindoeisme is hij de negende reincarnatie van Vishnu,maar in veel aziatische landen heeft men het boeddhisme als aparte godsdienst aangenomen.Met nadruk wordt ons gezegd dat het eigenlijk geen godsdienst is maar een manier van leven en denken.
zondag 11 november
Na een lawaaierige nacht,vanwege een feest in het dorp dat tot vier uur duurde,zijn we naar Nepal vertrokken.Eerst hebben we nog even de tempel van Kapilavistu bekeken en toen doorgereden naar de grens.
Als we al chaos hadden gezien dan overtrof deze alles.De grensovergang was volledig geblokkeerd door vrachtauto's en mensen steken te voet,per fiets,per paard en wagen en hoe dan ook de grens over.Na de gebruikelijke formaliteiten zijn we te voet naar Nepal gelopen.
Lumbini is niet ver.We zijn na het inchecken in het hotel direct naar de geboorteplek van Boeddha doorgegaan.Op deze plek is een tempel gebouwd,net als de geboortekerk van Jezus in Bethlehem.Dit is echt een pelgrimsoord.Boeddhisten uit de hele wereld komen hier naar toe.Toch straalt de hele omgeving rust en vrede uit.In een gigantisch park(Sacred Garden)hebben alle boeddhistische landen een tempel gebouwd.De een nog mooier dan de ander.Ik schrijf dit met moeite,want in het hotelletje waar we zitten is het licht uitgevallen.Iets dat in Nepal regelmatig schijnt te gebeuren.
Morgen de natuur in.Bye bye Boeddha

• 12 November 2012 - 21:56

Jola:

Wat zullen julle het saai vinden in Nederland als jullue weer terug zijn! Die chaos op de weg en uren in de auto ! Wat een belevenis, ! je hebt het overleefd in ieder geval.
    Boedhisme is inderdaad geen godsdienst, heb er een boek over. Heel interessant om te lezen.
    Hoe is de temp op het ogenblik? Heel warm? Hier nu 9 graden, gisteren scheen de zon!
    Goede reis weer en slaap lekker. Met Andre leuk gespeeld. Mis je wel tot volgende week heel veel plezier nog x

• 13 November 2012 - 14:42

Marion:

Ha Gerda en Nico
    Leuk om jullie foto's te zien. De meeste plaatsen zijn wij ook geweest. Thuis achter de computer is het prettig meegenieten van alle herrie en ellende die je ziet en die meer indruk op mij maakte dan de Taj Mahal, hoe mooi ook. Ik ben weer terug uit Washington, ook een avontuur, maar wel heel anders. Groetjes Marion

• 18 November 2012 - 11:56

Niels:

2 dagen na mijn amerika-trip waan ik me een weg door India. Mooi omschreven allemaal en als ik jullie was zou ik alvast een vakantie boeken om bij te komen van deze vakantie. Wat een slopende maar inspirerende trip lijkt me dit. 1 om nooit te vergeten. Geniet en tot snel! xx