pokhara - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van geusjesgoindiaennepal - WaarBenJij.nu pokhara - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van geusjesgoindiaennepal - WaarBenJij.nu

pokhara

Door: gerda en nico

16 November 2012 | Nepal, Pokhara

woensdag 14 november
Vanmorgen na het ontbijt zijn we richting Himalaya gereden,naar Pokhara.Het was een spectaculaire route door een bergachtig landschap;we dachten er 5 uur over te doen,maar we waren er binnen 3 uur omdat het rustig op de wegen was vanwege het feest van het licht.Pokhara is na Kathmandu het populairste toeristenoord van Nepal.Het is prachtig gelegen aan het Phewameer in een subtropische vallei,vanwaar je overal de bergen van de Himalaya ziet oprijzen.De meeste trekkings door de Himalaya beginnen hier,waardoor je hier veel hikers en trekkers ziet.Er hangt een relaxte sfeer en buiten trekken en hiken,kun je paragliden,fietsen langs het meer en roeien,waardoor je veel jonge mensen ziet.Veel backpackers.Er is een lange straat waar het wemelt van de restaurantjes en winkeltjes.'s Avonds waren er overal lichtjes ,werd er muziek en gemaakt werd er gedanst vanwege Diwali.We hebben in een gezellig restaurantje gegeten waar we een lang gesprek hebben gehad met een 19 jarige Nepalees die daar ober was.Hij vertelde over zijn leven en we hadden allebei een brok in ons keel omdat ons weer duidelijk werd hoe moeilijk de mensen het hier nog steeds hebben.

donderdag 15 november. We zijn met de auto naar Sarangkot gereden,hoog in de bergen.Van daar kun je vanaf een uitkijkpunt heel mooi de Himalaya zien liggen in de zon.Je ziet de ronde top van de Annapurna,de pyramide van de Machnapuchhare,de Dhantagiri en de berg genaamd Fishtail.Het is heel overweldigend naar deze 8000 meter hoge bergen te kijken.Hierna hebben we het oude gedeelte van Pokhara bekeken.We zijn naar een waterval geweest die in de grond verdwijnt en vervolgens zijn we diep een grot ingegaan om daar de waterval van de onderkant te bekijken.'s Middags hebben we lekker in de zon bij het zwembad gezeten .Heerlijk even bijkomen en genieten van de frisse berglucht.Overdag is het ongeveer 22 graden en 's avonds wordt het best fris.De mensen die hier wonen vinden het wel koud (het is hier winter),maar wij vinden het heerlijk.Dat was in India trouwens ook het geval.Lekkere temperatuur,niet te heet.

vrijdag 16 november
Bovenop de bergen die boven het meer uit torenen staat een stupa.Deze is door de regering van Japan gebouwd en is prachtig.Op het punt waar deze stupa (in Japan Pagode genoemd) staat heb je een ongehinderd uitzicht op de omgeving maar vooral op de Himalaya.Het is wel een 2 1/2 uur durende klim naar de top langs moeilijk begaanbare en steile paden,maar hier hielp onze Alpenervaring en ons goede schoeisel ons.Totaal hebben we de gehele ochtend gedaan over deze tocht en toen we terug waren hebben we maar besloten de rest van de dag uit te rusten en onze boeken verder te lezen.Sinds we in Nepal zijn hebben we hier meer tijd voor.We komen meer toe aan onze rustmomenten.De gehele sfeer in Pokhara is relaxt.Er is hier duidelijk sprake van een ander tempo dan in India.
Kortweg zou je de volgende schets kunnen geven.
India:overvol,jachtig,hoog tempo.mooie mannen en vrouwen,kleurrijk,zijde,verfijnde cultuur en vooral aardige mensen.In de steden is sprake van een westerse dynamiek in het kwadraat met grote verschillen tussen arm en rijk.Op het platteland heerst armoede en is weinig veranderd.Noord India is landschappelijk oninteressant.
Nepal:relaxte sfeer,lager tempo,veel minder druk,veel minder dynamisch,ontzettende aardige ,open maar wat ruwere en simpele mensen.Vooral gericht op toerisme en landbouw.Landschappelijk prachtig.
De uitzondering schijnt Kathmandu te zijn maar dat gaan we nog zien

• 16 November 2012 - 13:58

GITTE:

van die beklimming word ik dus echt moe!!!!!!!!!!!!!!!! maar super spannend.
    Liefs GITTE.

• 16 November 2012 - 13:59

GITTE:

ik mis deze keer foto's??? GITTE.

• 16 November 2012 - 14:32

Cin:

Wow, klinkt wel te gek allemaal. Echte avonturiers!

Geniet nog maak even lekker.
    Voor je het weet zitten jullie weer in de Sintsurprises! Lekker kleien en knutselen....
    Hier al volop in de Sint-stress. Blaas maar wat Nepalese relax&chill moleculen deze kant op...

Dikke kusjes van Wessel (die trouwens al 5 stapjes los heeft gezet!)

• 16 November 2012 - 16:02

Raimond & Elly:

Wat een schitterende tocht! Zoals jullie het beeldend omschrijven moet het daar heel mooi zijn! Heerlijk dat jullie nu kunnen relaxen. Wat dat betreft is de reis goed opgebouwd, eerst de hektiek en nu rustiger aan.
    Nog een mooie voortzetting. Want het eind van de reis komt in zicht?
    Groet van ons.

• 17 November 2012 - 13:05

Bart:

Wow, ziet er mooi uit met die bergen! Ik neem aan dat jullie die ook nog gaan beklimmen ;)

• 18 November 2012 - 12:06

Niels:

De foto's ogen ook aanzienlijk rustiger, ik merk als lezer dat me dat ook meer ontspannen overkomt, dus dat moet voor jullie heerlijk geweest zijn. x